FAQ Tavalliset kysymykset - Piilolinssit

Tälle sivulle olemme koonneet useimmin esitetyt kysymykset piilolinsseistä.

Kysymyksiä

Vastaukset

Miksi tilata Favopticilta?

* Edulliset hinnat
* Nopea toimitus kotiin
* Helppoa ja turvallista
* Ei ongelmia reseptin kanssa

Sivun alkuun

Saanko Favopticilta samat tuotteet kuin optikkoliikkeestä?

Totta kai. Favoptic hankkii piilolinssit samoilta tavarantoimittajilta kuin optikkoliikkeetkin. Saat aina alkuperäislinssit alkuperäisissä pakkauksissaan.

Sivun alkuun

Piilolinssit & niiden käyttö

Mitä tarkoittaa kaarevuusarvo/BC/säde?

Tämä arvo ilmoittaa piilolinssin kuperuuden. On tärkeää, että kaarevuusarvo on täsmälleen oikea juuri sinun silmällesi. Muuten linssit putoavat helposti tai kiinnittyvät liian tiukasti silmää vasten. Kaarevuusarvot löydät vanhasta linssipakkauksestasi tai optikolta saamastasi reseptistä.

Sivun alkuun

Mikä on halkaisija/DIA?

Halkaisija kertoo linssin koon. Löydät halkaisijan arvon vanhasta linssipakkauksestasi tai optikolta saamastasi reseptistä.

Sivun alkuun

Mitä ovat sylinteri ja akseli?

Sylinteriarvon avulla mitataan astigmaattisuuden eli hajataitteisuuden määrää. Akseliarvo kertoo, mihin suuntaan taittovika korjataan. Nämä arvot löydät vanhasta piilolinssipakkauksestasi tai optikolta saamastasi reseptistä. Jos sinulla on jotain kysyttävää näihin asioihin liittyen, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sivun alkuun

Mitä ovat tooriset linssit?

Toorisilla eli sylinterilinsseillä korjataan tietyn tyyppinen taittovirhe, jota kutsutaan astigmaattisuudeksi. Katso myös kohtaa yllä olevaa kohtaa “sylinteri”.

Sivun alkuun

Mitä tietoja tarvitsen piilolinsseistä tai niiden arvoista voidakseni tilata?

Tiedot, jotka tarvitset ovat linssien vahvuudet ja kaarevuusarvot sekä se mitä linssimerkkiä olet käyttänyt aikaisemmin.

Sivun alkuun

Mistä saan tilaamista varten tarvitsemani tiedot?

Löydät tiedot optikolta saamastasi piilolinssireseptistä tai linssipakkauksestasi. Tarvittavat tiedot ovat linssien vahvuudet, kaarevuusarvot, valmistaja ja linssityyppi. Jos sinulla on jotain kysyttävää koskien linssitietojasi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sivun alkuun

Mitä on astigmaattisuus eli hajataitteisuus?

Astigmaattisuus on näkövirhe, johon on useimmiten syynä epätasainen sarveiskalvo. Epätasaisuus aiheuttaa sen, että silmän taittovoima on erilainen eri suuntiin katsottaessa. Astigmaattisuus voidaan korjata toorisilla piilolinsseillä.

Sivun alkuun

Minkälaiset ovat jatkuvakäyttöiset linssit?

Näitä linssejä ei tarvitse ottaa pois nukkumisen ajaksi. Näitä ympäri vuorokauden käytettäviä linssejä kutsutaan myös happea läpäiseviksi linsseiksi, koska niiden läpi pääsee enemmän happea kuin tavallisista linsseistä ja silmä saa näin tarvitsemansa hapen. Tällaisten linssien käyttäjän on ehdottomasti tarkistutettava silmänsä säännöllisin väliajoin varmistaakseen, että linssit eivät aiheuta vahinkoa sarveiskalvolle.

Sivun alkuun

Ovatko Eye-Q, Bioflex ja Optimedics 55 samoja linssejä kuin Biomedics 55?

Kyllä. Eye-Q, Bioflex ja Optimedics 55 ovat täsmälleen identtisiä Biomedics 55 –linssien kanssa, joka on niiden alkuperäinen nimi. Monet optikkoketjut vaihtavat piilolinssien nimiä ja pakkauksia voidakseen myydä niitä omina tuotemerkkeinään. Favopticilta ostat linssit nimellä Biomedics 55. Eye Q –tuotemerkkiä markkinoi Synsam ja Bioflexiä Hydrolens. Samasta syystä Eye-Q 24 on sama linssi kuin Biofinity.

Sivun alkuun

Miksi samoja linssejä myydään monilla eri nimillä?

Samoja piilolinssejä myydään useilla eri nimillä, koska monet optikkoliikkeet vaihtavat linssien nimiä ja pakkauksia myydäkseen niitä omina tuotemerkkeinään. Usein optikkoliikkeet pyrkivät kaikin keinoin estämään asiakkaita saamasta tietää, että tietyt linssit ovat identtisiä joidenkin toisten kanssa. Vaikka linssit myydään eri nimillä, pakkauksessa olevat tuotteet ovat samat. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos tarvitset apua oman linssimerkkisi löytämiseksi.

Sivun alkuun

Onko Acuvue kuukausi- vai viikkolinssi?

Acuvue, Acuvue 2 ja Acuvue Advance -linssejä voi käyttää sekä kuukausilinsseinä että 2 viikon linsseinä. On erittäin yksilöllistä, kuinka kauan Acuvue-linssejä voi käyttää. Jos olet epävarma, kysy asiaa optikolta jolta alunperin sait linssit. Joillakin ihmisillä linssin päälle muodostuu valkuaisainekerros nopeammin kuin toisilla, jotka voivat käyttää samaa linssiparia kauemmin.

Sivun alkuun

Täytyykö minun hankkia optikolta resepti voidakseni tilata linssit Favopticilta?

Ei tarvitse.

Sivun alkuun

Minulla on silmälaseja varten resepti. Voinko käyttää sitä piilolinssien tilaamiseen?

Ei, sillä silmälasiesi vahvuudet eivät vastaa piilolinssien vahvuuksia. Siksi sinun on erikseen selvitettävä minkä vahvuiset piilolinssit tarvitset. Jos et ole aiemmin käyttänyt piilolinssejä, sinun on ensin sovitettava niitä optikkoliikkeessä.

Sivun alkuun

Haluan vaihtaa merkkiä. Mitkä piilolinssit valitsisin?

Tavallisesti sinun on sovitettava uusia linssejä optikolla tai silmälääkärillä. Se on erityisen tärkeää, mikäli on kyse kovemmista linsseistä tai puoli vuotta käytettävistä linsseistä. Kun on kysymys kertakäyttölinsseistä tai muista ohuemmista materiaaleista valmistetuista linsseistä, se ei ole välttämätöntä.

Sivun alkuun

En ole käyttänyt piilolinssejä aikaisemmin. Mitä minun pitäisi tehdä?

Ota yhteyttä optikkoliikkeeseen tai silmälääkäriin ja käy piilolinssien sovituksessa. Kun sitten jälleen tarvitset lisää linssejä, sinun on edullisempaa tilata ne Favopticilta.

Sivun alkuun

Linssien hoito & vinkkejä

Linssit eivät tunnu hyviltä. Mitä minun pitäisi tehdä?

Älä käytä linssejä, jos ne eivät tunnu hyviltä tai silmät ärtyvät. Varmista, että käyttämäsi linssit vastaavat meille antamiasi tietoja. Jos olemme lähettäneet sinulle vääränlaiset linssit, ota yhteyttä asiakaspalveluumme joka selvittää asian. Mikäli ongelma ei korjaannu, käänny viipymättä silmälääkärin tai optikon puoleen.

Sivun alkuun

Voinko käyttää piilolinssejä kun olen sairaana?

Älä käytä linssejä jos olet vilustunut, koska silmä tulehtuu silloin herkemmin. Älä myöskään käytä linssejä, jos silmäsi ovat punaiset tai ärtyneet.

Sivun alkuun

Kuinka hoidan piilolinssejäni?

On erittäin tärkeää, että puhdistat linssit piilolinssinesteellä päivittäin (ei koske kertakäyttölinssejä). Älä koskaan käytä sylkeä, hanavettä tai muita nesteitä. Älä unohda pestä ja kuivata käsiäsi ennen kuin käsittelet linssejä. Huuhtele linssikotelo päivittäin steriilillä keittosuolaliuoksella tai piilolinssinesteellä ja anna kotelon kuivaa avonaisena. Linssikotelo on myös vaihdettava säännöllisesti, noin kerran kuukaudessa. Vaihda piilolinssit aina uuteen pariin ajallaan, äläkä koskaan käytä "vanhoja" linssejä!

Sivun alkuun

Sisältyykö arvonlisävero hintoihin?

Arvonlisävero sisältyy kaikkiin hintoihimme, koska Favoptic CL B.V. kuuluu Ruotsin arvonlisärekisteriin.

Sivun alkuun

Kuinka maksan tilaukseni?

Saat laskun kotiin piilolinssipakettisi mukana. Tämän jälkeen sinulla on 25 päivää maksuaikaa.

Sivun alkuun

Miten linssit toimitetaan ja mitä se maksaa?

Linssit lähetetään postitse suoraan kotiosoitteeseesi. Hintaan lisätään vain 4,80 euron postimaksu lähetystä kohden. (Poikkeustapauksessa Favoptic saattaa lähettää suuremman määrän tiettyjä värillisiä linssejä postiennakolla ilman, että tästä koituu lisäkuluja asiakkaalle.)

Sivun alkuun

Kuinka nopeasti saan tilaamani linssit?

Tällä hetkellä postitamme yli 95 % kaikista linsseistä suoraan omasta varastostamme. Posti toimittaa yleensä linssit asiakkaalle 2–3 arkipäivän kuluessa. Jos lähetys ei mahdu postiluukustasi, sinulle jätetään saapumisilmoitus, jolla voit noutaa linssit postin palvelupisteestä. Tällöin toimitus voi kestää yhden ylimääräisen vuorokauden. Loputkin linssit pystymme yleensä lähettämään asiakkaalle 7–10 päivän kuluessa. Poikkeustapauksessa joidenkin erikoislinssien ja epätavallisen vahvojen linssien toimitus voi kestää kauemmin.

Sivun alkuun

Minkälainen palautus- tai vaihto-oikeus minulla on?

Sinulla on 14 päivän täysi palautusoikeus ja 30 päivän vaihto-oikeus siitä alkaen kun olet vastaanottanut tuotteen. Tämä edellyttää, että linssipakkaukset palautetaan avaamattomina ja vahingoittumattomina. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme jos tarvitset lisätietoa.

Sivun alkuun

Mitä teen, jos näköni muuttuu sen jälkeen kun olen tilannut linssit?

Avaamattomat ja vahingoittumattomat linssipakkaukset vaihdetaan 30 päivän kuluessa siitä, kun olet vastaanottanut tavaran. Avattuja pakkauksia ei vaihdeta.

Sivun alkuun

Mitä teen, jos linssit ovat rikki kun saan ne?

Jos linsseissä on valmistusvirhe, korvaamme ne. Palauta linssit meille ja saat uudet tilalle. Palautusosoitteen saat soittamalla asiakaspalveluumme.

Sivun alkuun

Mitä teen, jos piilolinssit rikkoontuvat esim. puhdistamisen yhteydessä?

Emme valitettavasti saa piilolinssivalmistajilta uusia linssejä sellaisten tilalle, jotka ovat rikkoutuneet päivittäisessä käytössä.

Sivun alkuun